Inom konståkningen använder vi oss av åtta (8) st kunskapsmärken som är utfärdade av tränarna med grund i Svenska Konståkningsförundets märken.
När man har klarat det åttonde märket erbjuds man att åka utan hjälm.
I skridskoskolan tränar vi på de första märkena och det är först i våra fortsättningsgrupper som det sista märket blir aktuellt.
Barnen är mycket medvetna om våra märkeskrav och det kan lätt ta fokus från den ordinarie träningen. För er föräldrars vetskap, tränar vi regelbundet på dessa märken utan att barnen vet om det. Vi vill inte att träningen ska cirkulera kring märkestagning, utan märkena är en sidogrej.
Vi vore tacksamma om ni kunde prata med era barn om detta, märkena är inte det som avgör om en åkare får byta grupp eller hur duktig en åkare är.
När ett barn är redo för sitt märke meddelar vi detta och ett litet bevis i form av en brosch går att köpa i shopen (60 kr).
Nedan listas vad som krävs på varje märke:
Märkeslista för YKK
Märke 1
- Pingvingång framåt
- Jämfotahopp på stället
- Köttbulle minst 90* 2-3 sek
Märke 2
- Hönan båda fötterna 2-3 sek
- Bubblor framåt 3 i följd
- Åka bakåt
Märke 3
- Bubblor bakåt 3 i följd
- Tuppen framåt på båda benen 4 sek
- T-broms (skrapa snö)
- Korsa benen på linjen 3 på rad
Märke 4
- Chassé framåt på cirkel båda hållen
- Snurr på två fötter 2-3 varv (ej riktig ingång)
- Jämfotahopp bakåt med glid
- Inneskär tuppen framåt 4 sek
- Ytterskär tuppen båda benen 4 sek
Märke 5
- Fina skär
- Slalom framåt
- Tuppen bakåt 2-3 sek
- Hoppa framåt till bakåt med glid
- Trea på två fötter på cirkel.
Märke 6
- Piruett på en fot 2-3 varv med ingång på två fötter (alt riktig ingång)
- Harhopp båda benen
- Ytterskärs trea på en fot, båda hållen
- Ytterskärsbågar framåt
- T-släp
Märke 7
- Saxning framåt
- Slalom bakåt
- Inneskärsbågar framåt
- Piruettingång (saxa -stå på båge)
- Landningsposition bakåt, 3-4 sek
Märke 8
- Saxning bakåt
- Flygskär 90* ytterskär, 4 sek
- Mohawk båda hållen, 2 sek på varje skär
- Inneskärstrea på en fot, båda hållen
- Piruett, 3 varv i tuppen-position med riktig ingång, visad öppen-position och landning